вівторок, 7 квітня 2020 р.

Завдання на вівторок 7 квітня

5 клас Українська література
Тема:Урок розвитку мовленнєвого розвитку
           Складання портрета літературного героя
Мета: 
- Навчальна: поглибити знання учнів про портрет, навчити розрізняти портрет як жанр живопису та літературний опис зовнішності персонажа; розширити портретну лексику учнів. 
- Виховна: сприяти залученню учнів до багатства світової культури; виховувати культуру мовлення, 
- Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, усне мовлення. Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення. Обладнання, наочність: дидактичний матеріал, ілюстрації.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Актуалізація опорних знань
Учитель. Сьогодні на уроці ми навчимося, як правильно описати зовнішність персонажу, а для цього нам потрібно з'ясувати, якого літературного героя ми будемо описувати.
3. Впізнай героя за уподобаннями
«Йому подобається робити перші протопти в заметах, знімати снігові очіпки з кільків. Іще любить малювати на снігу всяку всячину» (Олесь «Дивак»).
II. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Словникова робота
Портрет у літературі — один із засобів художньої характеристики, письменник розкриває типовий характер своїх героїв і висловлює своє ідейне ставлення до них через зображення зовнішності героїв: їхні фігури, обличчя, одягу, рухів, жестів і манер.
2. Екскурс в образотворче мистецтво
Мистецтво портрету дуже давнє. Воно налічує кілька тисячоліть. Уже в Давньому Єгипті людина намагалася передавати вигляд богів та міфічних героїв. За допомогою цього жанру ми можемо вивчати історію людства. До наших днів дійшли портрети царів, вельмож, знаменитих художників, поетів, письменників, вчених і просто людей, що жили в різні часи та епохи.
Існує багато видів портретів. Портрети є поодинокі, групові, парадні, ліричні, замовні. А також — погрудні, поясні та на весь ріст людини. (Всі види супроводжуються ілюстраціями.)
3. Бесіда
- Чи бачили ви картини, де змальовані портрети?
- Які художники користувались жанром портрету?
- Чим художник малює свої картини?
- Для чого потрібні портрети?
- Чому ми вивчаємо портрет у літературі? Доведіть свою думку.
- Як ви вважаєте, у яких творах є зображення портрета? (Епічних творах. У ліриці, а особливо в драматургії словесне портретування застосовується обмежено.)
- Звідки художники та ілюстратори знають, які повинні бути малюнки?
4. Портретна лексика
Отже, існують не тільки фарби, олівці та інші знаряддя для малювання, а й слова, за допомогою яких автор описує зовнішність, вік героя, риси характеру. Якщо ці слова вживаються для опису зовнішності, то вони належать до портретної лексики. Наведення прикладів вживання портретної лексики:
- Обличчя: кругле, повне, худорляве, засмагле, ніжне, тендітне, просте, живе, стомлене...
- Волосся: русяве, каштанове, біляве, сиве, коротке, густе, хвилясте, пишне, блискуче...
- Очі: сірі, темні, сумні, лагідні, проникливі, злі, добрі, розумні, ясні, гострі, вузькі...
- Погляд: уважний, гострий, привітний, веселий, з підозрою, задумливий, байдужий...
- Ніс: прямий, тонкий, кирпатий, з горбинкою, широкий, товстий, короткий...
- Рот: маленький, дитячий, стиснутий, невеликий, усміхнений, широкий...
- Брови: чорні, темні, вицвілі, тонкі, широкі, вищипані, фарбовані, густі, сиві...
- Постать (поставо): висока, середнього зросту, струнка, кремезна, широкоплеча...
Риси характеру:
- Позитивні: добрий, лагідний, любить тварин, допитливий, цікавий....
- Негативні: злий, жорстокий, неуважний, неслухняний, ледащо...
III. СКЛАДАННЯ ПОРТРЕТА ЛІТЕРАТУРНОГО ГЕРОЯ
1.  Чи допомагає опис зовнішності героя розкрити автору характер героя?
2. Який портрет найбільше відповідає літературному опису Олеся?
3. Знайдіть опис зовнішності Олеся в підручнику, зачитайте. («Він був малий, головою ледь до клямки дістає. Очі в нього чорні, глибокі, як вода в затінку, дивляться широко, немов одразу хочуть збагнути увесь світ». «Пальтечко в нього товсте, а сам тонкий...»)
4. Як би ви описали Олеся?
Ви послухали і подивились, як письменники та художники змальовують людину. Ми створили опори слів. Але, щоб у вас вийшов зв'язний послідовний текст, необхідно скласти план майбутнього твору, тема якого — «Портретна характеристика героя».
План (орієнтовний)
1. Зовнішній вигляд.
2. Вік героя.
3. Риси характеру.
4. Моє ставлення до літературного героя.
Словничок «портретної» лексики
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Завдання. Складіть газетне оголошення «Зникла дитина», дайте детальний опис її зовнішності, обличчя, зросту, одягу, манери говорити.
Ситуація. Батько просить сина чи доньку поїхати на вокзал і зустріти його знайомого з іншого міста.
Опишіть зовнішність знайомого, щоб діти змогли його впізнати.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

понеділок, 6 квітня 2020 р.

Додатки до уроків

ЗНО Українська література Постмодернізм як літературне явище

Доля Шевченко. Вірш "Доля" Т.Г. Шевченка. Українська поезія.

§ 56. Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елемен...

Доброго дня, дорогі діти! 
Понеділок 6 квітня.
5клас Українська мова Тема:Контрольний письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму,що містить однорідні члени речення
Подивитися відеоурок,скласти план до тексту,написати переказ,використовуючи однорідні члени речення.

8клас Украінська мова Тема:Відокремлені другорядні члени речення (узгоджені та неузгоджені означення),розділові знаки при них.
Прочитати теоретичний матеріал підручника ст.1124-131;виконати вправи 3,4(ст.126);вправа 2(ст.129),подивитися відеоурок.

9клас Українська мова Тема:Складне речення з різними видами зв'язку (сполучниковим та безсполучниковим),(сурядним і підрядним)Тренувальні вправи
Повторити $28-32,виконати вправи 7(ст.102);5,6(ст.104):6(1.2)ст.107:6(1,2)ст.110;повторити схему"Синтаксичний розбір складного речення з різними видами зв'язку".

9клас Українська література Тема:Лірика Тараса Шевченка періоду арешту,заслання та після повернення з нього Мотиви поезії "Доля"(1958)
Прочитати матеріал підручника ст.239-240,вивчити напам'ять поезію"Доля",подивитися відеоурок.

11клас Українська література Тема:Постмодернізм як продукт постіндустріальної епохи Визначальні риси постмодернізму,стильове розмаїття.
Прочитати матеріал підручника ст.219-220,записати в зошит визначення постмодернізму,скласти таблицю "Основні ознаки постмодернізму",подивитися відеоурок.

субота, 4 квітня 2020 р.

Зно з украінськоі літератури


Твори-описи різних типів: приклади


Вам треба написати твір-опис на основі особистих вражень, за власними спостереженнями чи за картиною, але ви не знаєте як це зробити? Не панікуйте! Тут ми наводимо приклади таких творів, а ще маємо для вас готовий матеріал про те, як правильно писати твір-опис.

Барви осіннього лісу
(твір-опис на основі особистих вражень)

Початок осені завжди чарівний. Повітря стає прозорим, а все навкруги виграє яскравими кольорами.
Невеличкий ліс теж золотиться, багряніє, палає і з кожним ранком заливається все блискучішим вогнем. А після дощику з кущів вилазять гриби… кумедні, товсті. На старих пеньках туляться один до одного тонконогі опеньки. Розсипалися по галявинах червоноголові підосичники, зеленуваті й рожеві сироїжки, запашні рижики. Особливо поважними здаються серед них товсті гриби під червоною шапкою з білими крапочками – мухомори. Намистинками розсипалися по кущах різнокольорові ягідки. Барви лісу доповнює і волохатий зеленувато-сірий мох на деревах. Пахне грибами, чебрецем, дощем і ще чимось дивним, приємним.
Пишається проти сонця ліс, пломеніють осінні вогневі барви. А разом з лісом пишається й осінь тим, що створила таку красу.

Жінка в білому
(твір-опис за картиною)

Великий художник XX ст. Пабло Пікассо пройшов величезний творчий шлях. Його першим наставником у мистецтві був батько, вчитель малювання й майстер декоративних розписів. Пікассо почав малювати рано, у чотирнадцять років.
У 1900 р. Пабло Пікассо приїздить до Парижа. Тут склався його власний стиль.
Картину «Жінка в білому» Пабло Пікассо написав в середині десятих років XX ст., коли після тривалого захоплення кубізмом знову звернувся до фігуративного живопису.
На цьому полотні Пікассо зобразив свою дружину, російську балерину Ольгу Хохлову, в образі давньої гречанки.
Обличчя жінки освітлене. Погляд великих очей замислений, серйозний. Довге хвилясте волосся зібране в пучок, кінці якого спущені на плечі. Жінка в білому вбранні наче на хвилинку присіла відпочити від буденщини, на що вказують складені руки, спокійна постать.
Небагатьма фарбами майстер пензля зумів передати чарівність і одухотвореність жінки. Символічним, мабуть, є й обрання білого одягу, який носили жителі Давньої Греції. Цим художник хоче підкреслити нерозривність зв’язку поколінь і віковічної жіночої краси.
Картини Пабло Пікассо вражають не тільки поєднанням гротеску із сарказмом, гордого жебрацтва й ницості багатства, а й глибоким ліризмом, духом античної гармонії й спокою.

Білка – моя улюблена тварина
(твір-опис)

На околицях мого міста багато лісів. У самому місті є великі красиві парки й сквери. Дуже часто там можна побачити білочок.
Восени ми з мамою гуляли в ботанічному саду. «Дивись, яка краса!» раптом зупинила мене мама. Тонкими гілочками біля самої верхівки великого дерева стрімко пересувалася білка.
…Я затамував подих. Білочка була зовсім близько. Сіла на задні лапки, а у передніх затисла знайдений горішок. Вона була дуже пухнаста, руда, а хвостик трохи світліший, сіруватий. На вухах шерсть китичками. Великими темними очима білочка дивилась просто на мене. Мить -і вона стрілою промчала стовбуром дуба, знову опинилась на самому вершечку.

Твір – опис процесу праці
(за власними спостереженнями)

Одного разу, років зо два тому, я зайшов на роботу до мого татка. Саме того дня йому потрібно було зайти до друкарні, що розташувалась неподалік. Я, зрозуміло, напросився піти з батьком. Побачивши друкарське устаткування, я закляк на місці. Те, що я побачив…
Різальний механізм аж постогнував від напруги. Лезо велетенського ножа періодично падало з гільйотинною жорстокістю на стоси паперу. Вж-ж-ж – хрусь! Дві пари вправних рук, вирівнюючи наступну порцію паперу, на мить завмирають, а потім одна з робітниць піднімає лезо, інша кладе під нього папір і знову: вж-ж-ж – хрусь!
Старенька друкувальна машина рівномірно, монотонно постукує в кутку кімнати: клау-клау-клау-клау. Ніхто не метушиться, не бігає, всі зосереджені, серйозні.
А ось газетна автоматична установка (ГАУ) з шаленою швидкістю друкує газети. Вони сходять з конвеєра і наповнюють цех неповторним запахом друкарської фарби. Робітники не звертають на мене уваги, а я зачаровано спостерігаю за їхніми впевненими рухами.
Мені здається, що більш цікавої екскурсії в мене не було ніколи.