четвер, 9 квітня 2020 р.

Додаток 1.
То ж які секрети підготовки до ЗНО з української літератури?
1. Вивчи пари автор — назва
Здається, що це й так зрозуміло, правда? Але дуже часто це випадає з поля зору абітурієнтів, і в результаті призводить до втрати «легких балів».
Як же не переплутати, що Іван Карпенко-Карий написав «Мартина Борулю», а Микола Куліш «Мину Мазайла»? Створюй асоціації! Наприклад, «карий Боруля» або «Мазайло їсть куліш Миколи» (хто не знає, куліш – це страва, а Миколу ми додаємо, бо є ще Пантелеймон Куліш – не рідня, однофамільці) :)
Найкраще створювати яскраві візуальні образи, які можна намалювати. Для пари Вороний «Блакитна Панна» це може бути «ворона блакитного кольору» або «панна в блакитному на чорному (вороному) коні». Не бійся фантазувати!

2. Звертай увагу на деталі
Коли ми читаємо художній текст, то сприймаємо загальний сюжет, майже не концентруючись на нюансах. Проте саме знання деталей допомагає правильно відповісти на більшість запитань тесту. Що належить до важливих деталей? Назви населених пунктів, епіграфи, час подій, присвяти, жанрові різновиди, паралелі з іншими творами. 
Наприклад, для «Думи про Марусю Богуславку» важливі такі деталі: Чорне море, турки, Великдень,700 козаків, 30 (33) років, м. Богуслав. Дуже зручно робити для себе узагальнюючі таблиці такого типу:
Назва, автор — Рід, жанр, напрям — Тема, ідея —  Персонажі — Особливості
Наприклад, 

3. Поважай другорядних персонажів
Не лише головні герої заслуговують на те, щоб їх пам’ятали. Часто в запитаннях на відповідність перевіряють знання саме другорядних персонажів. Тому увага до «другорядних» може принести тобі 4 бали! 
Пригадаєш, з яких творів Василь Порох, Матвій Гвинтовка або Максим Гнідий?
У пригоді тобі можуть стати детальні таблиці всіх персонажів (найкраще робити такі власноруч):
4. Навчись працювати з цитатами
Щороку кілька завдань передбачають вміння аналізувати цитати. Вивчити всі цитати напам’ять нереально, можеш навіть не намагатись. Достатньо знати, що в кожній цитаті є ключові слова. От саме їх треба вивчати. Що це за цитати? Найчастіше – цитатна характеристика персонажів. 
Наприклад, опис Івана Брюховецького з роману «Чорна рада»: «Чоловiчок сей був у короткiй старенькiй свитинi, у полотняних штанях, чоботи шкаповi попротоптуванi – i пучки видно. Хiба по шаблi можна було б догадуватися, що воно щось не просте: шабля аж горiла од золота, да й та на йому була мов чужа. I постать, i врода в його була зовсiм не гетьманська».
Що тут ключового:  «старенька свитина», «шабля аж горіла од золота», «врода… не гетьманська». Запам’ятовуємо, що Брюховецький одягався просто, але носив золоту шаблю, а оскільки автор твору не вважав його хорошим кандидатом на гетьманство, то описує його вигляд як «не гетьманський».
Ключові слова краще виписувати в конспект, де ти занотовуєш основні відомості про твір, щоб потім перед ЗНО все швидко пригадати.
5. Вчи вірші напам’ять! 
Багато цитат є саме з віршів, а оскільки в них немає сюжету чи великої кількості ключових слів, то складно відрізнити один вірш від іншого. Постарайся вивчити їх напам'ять (що більше, то краще). Почни з тих, які тобі подобаються. Тоді переходь до тих, які найскладніше вирізнити з-поміж інших. І пам’ятай, що треба знати не лише текст вірша, а і його автора.
А ще це чудова вправа для розвитку пам’яті :)

Місце для дракона

вівторок, 7 квітня 2020 р.

Завдання на середу 8 квітня

11 клас Українська література
Тема:Василь Герасим'юк "Аркан"-філософський верлібр про призначення чоловіка в 
житті,про чоловічу дружбу
Прочитати ст.222(записати в зошит значення невідомих слів);виконати тестові завдання на повторення за творчістю Михайла Коцюбинського "Тіні забутих предків", "Інтермеццо",поси-
лання (група"Укрмова та література" Telegram).

9 клас Контрольна робота №4
Безсполучникове складне речення Складне речення з різними видами зв'язку
Відповіді надіслати сьогодні у групу Viber "9клас"
Тестові завдання:
Завдання 1–4 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. До складної синтаксичної конструкції з сурядним і підрядним зв’язком належить складне речення.
А Соломія не знала, як і коли це сталося,— втома і шум комишу приспали її.
Б Остап подавсь на розвідки і скоро вернувся, щоб заспокоїти Соломію: скрізь тихо, спокійно, днина тепла й ясна.
В Гості почали прощатись, але тут Тетяна Степанівна згадала, чого вона, властиве, прийшла.
Г Кілька разів Остап ускакував у воду мало не по пояс, часто Соломія з розгону натикалася на кущ верболозу, але кожен раз вони давали собі раду і знову мчали вперед, добуваючи
останні сили.
2. Складна синтаксична конструкція Хлопцеві стає ще страшніше, він боїться поворухнутися, боїться зустрітись очима з таємничою пітьмою, хоч щось так і тягне його глянути у вікно відповідає схемі.

3. Усі типи зв’язку (безсполучниковий, сурядний і підрядний) характерні складній синтаксичній конструкції.
А Признаюсь — заздрю планетам: вони мають свої орбіти, і ніщо не стає їм на їхній дорозі.
Б Пропасниця тіпала, гарячка палила вогнем, а в грудях так кололо, що Остап на превелику силу діставав собі воду.
В Удень я здригався, коли чув за собою тінь від людини, і з огидою слухав ревучі потоки людського життя, що мчали назустріч, як дикі коні.
Г Сон раптом щезає, як змитий водою, і баба чує своє маленьке тіло, якому твердо і зимно лежати долі, на тоненькій ряднині, у вогкім кутку.
4. До складної синтаксичної конструкції Якийсь зелений хаос крутився круг мене і хапав бричку за всі колеса а неба тут було так багато що очі тонули в нім як в морі та шукали за що б зачепитися (розділові знаки пропущено) входить.
А Три частини.
Б Чотири частини.
В П’ять частин.
Г Шість частин.
·         Завдання 5–6 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких ДВА ПРАВИЛЬНІ варіанти. Потрібно вибрати ДВА правильні варіанти відповіді.
5. До складних речень з різними видами зв’язку належать синтаксичні конструкції.
А Зростала певність, що все скінчиться добре,— і Соломія зазнає ще щасливого життя.
Б Глибока ніч цілою вагою налягала на груди та не давала дихати, а думки несміло знов мацали мозок, ворушились і розгортались.
В По чорній річці поміж білими берегами прудко пливе човен, тане вдалині й обертається в цятку; за ним несе вода другий, порожній, хлюпає в його білі боки і фарбує їх у чорний колір.
Г Гарний сильний голос співав на воді, все наближаючись, все зміцнюючись, і турки заслухались.
Д Соломії було якось особливо весело і легко сьогодні на душі, так здорово дихалось морозним повітрям, усе погане, що було в житті, відсувалося назад, блідло.
6. Правильно вжито розділові знаки в складних синтаксичних конструкціях.
А Тепер поле все ширше розкривало свої рамена, все далі розстеляло свою одежу, і коли хлопець зійшов на горбок, перед ним встали в повній красі всі ниви, зелена пляма низької луки, далека смужка лісу.
Б Покірливо дав я себе забрати і, поки залізо тряслось та лящало, я ще раз, востаннє, вбирав у себе спокій рівнини, синю дрімоту далеких просторів.
В Квартири Чубинських гості добре не знають, бо вони недавно переїхали сюди, а коли побачать замкнені віконниці, то подумають, що дім порожній.
Г Спочатку Маріуца тільки світила на Раду своїми очима, а він злегка підморгував їй гарячим оком та чорним вусом, але коли скрипка починала підсипати жару, молодиця не
витримувала й кидалася в танець.
Д У вікна било полудневе проміння і видно було, як цілим морем пливли кудись ще зелені ниви, дев’ятсот десятин панського поля, що спускалося часом у балку, а потім здіймалося знову, як хвиля.
·         Завдання 7 передбачає установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, потрібно дібрати відповідник, позначений БУКВОЮ. Кожна цифра може використовуватися ЛИШЕ один раз.
7. Установити відповідність між складними синтаксичними конструкціями й типами їх.
Типи складних синтаксичних конструкцій
1 Сурядний і підрядний зв’язок.
2 Безсполучниковий і підрядний зв’язок.
3 Безсполучниковий і сурядний зв’язок.
4 Безсполучниковий, сурядний і підрядний зв’язок.

Речення
А Соломії не так жалко було себе, як Остапа; вона уявляла собі, як він тепер лежить хворий і самотній у пущі і виглядала його з очеретів.
Б Аркадій Петрович поклав гребнем борозни на рідкому волоссі, розчесав вуси, на кінчиках жовті, і довго любувався сухим
високим чолом та благородним панським обличчям, що одбивалося в синявих водах туалетного дзеркала.
В Обернувшись назад і глянувши на небо, Соломія побачила червоні, як грань, хмари — зразу стали зрозумілими їй і той дим,
що вона чула, і тепло, і неспокій птахів, і тікання звірів.
Г Ноги грузли часом по коліно в цмоковині, цупкий комиш ламався, тріщав та бив по лиці, плутався під ногами, а Соломія
бігла все вперед, пойнята жахом, нічого не помічаючи, бажаючи тільки забігти якомога далі.
Д Соломія бігла, хоч ноги в неї були слабкіші, ніж учора, а повітря було якесь густе, і трудно було дихати ним.

Завдання на середу 8 квітня

5 клас Українська мова
Тема:Звертання поширені й непоширені Розділові знаки при звертаннях
Вивчити $57,в виконати вправи 451,452; подивитися відеоурок (додаток1).

11 клас Українська мова
Тема:Вимоги до вживання синтаксичних одиниць у різних стилях
Вивчити $52, вправи 3,7: виконати тестові завдання,відповіді надіслати у групу"11клас"Viber
Тестові завдання:
1.Завершіть подане твердження.
Розділ мовознавчої науки, який вивчає правила поєднання слів у словосполучення та речення, їх значення та роль у реченні називається…
      а) морфемікою;
      б) морфологією;
      в) лексикологією;
      г) фонологією;
      ґ) синтаксисом.

2. Визначте найважливіші стилістичні можливості синтаксису:
      а) вставні і вставлені конструкції, звертання, порядок слів у реченні, синонімія вираження присудка, способи вираження членів речення;
      б) синонімія вираження присудка, способи вираження членів речення, вставні і вставлені конструкції, звертання, порядок слів у реченні, монологічне, діалогічне мовлення;
      в) звертання, особливі випадки використання однорідності, різновиди простих речень, відокремлення, період та його стилістичне використання, синонімія вираження присудка, способи вираження членів речення, вставні і вставлені конструкції, звертання, порядок слів у реченні, монологічне, діалогічне мовлення;
      г) порядок слів у реченні, особливі випадки використання однорідності, різновиди простих речень, відокремлення, період та його стилістичне використання;
      ґ) різновиди простих речень, способи вираження членів речення, різновиди простих речень, відокремлення, звертання, порядок слів у реченні.

3. Укажіть правильне твердження:
      а) синтаксис не має стилістично забарвлених одиниць мовлення;
      б) стилістичне використання окремих синтаксичних конструкції залежить від конкретного функціонального стилю мовлення;
      в) стилістичне використання окремих синтаксичних конструкції необхідне для уникнення лексичних повторів;
      г) синтаксис не має чітко стилістично забарвлених одиниць мовлення, проте можуть бути обмеження лише у використанні окремих конструкцій чи зворотів у певному різновиді мовлення, а не в окремому функціональному стилі мовлення;
      ґ) стилістичне використання окремих синтаксичних конструкції необхідне для надання зображуваному певних смислових відтінків значень.

4. Завершіть подане твердження.
 Основні одиниці синтаксису – це…
      а) морфема, слово;
      б) афікси, фонеми;
      в) слово, словосполучення;
      г) словосполучення, речення;
      ґ) слово, речення.

5. Визначте, на чому ґрунтуються стилістичні можливості синтаксису:
      а) виражають динамічність перебігу подій;
      б) чіткіше підкреслюють ознаку зображуваного;
      в) на розвиненій синонімії характерних для нього явищ;
      г) служать виражальним мовним засобом;
      ґ) узагальнюють основне лексико-семантичне значення.

6. З якою стилістичною метою використовуються синтаксичні синоніми у мовленні?
      а) Для досягнення більш динамічного перебігу подій;
      б) для уточнення певних фактів, явищ чи подій;
      в) для уникнення лексичних повторів;
      г) для надання мовленню урочистого характеру;
      ґ) для надання зображуваному певних смислових відтінків значень.

7. Визначте просте речення, ускладнене поширеним звертанням, характерним для епістолярного стилю мовлення.
      а) Заворожи мене, вохве! (Л.Костенко).
      б) Учітеся, брати мої, думайте, читайте (Т.Шевченко).
      в) Моє серденько, мій квіту рожаной! Сердечне на  тоє болію, що надалеко ти од мене їдеш, я не могу очиць Твоїх і личка біленького видіти... (І.Мазепа).
      г) Я для тебе горів, український народе, тільки, мабуть, не дуже яскраво горів (В.Симоненко).
      ґ) Господи, гніву пречистого благаю – не май за зле (В.Стус).

8. Укажіть, яка стилістична роль вставних слів у реченні:
 На жаль, помирають герої, на щастя, ще є патріоти (А.Камінчук).
      а) Припущення, невпевненість;
      б) впевненість;
      в) вказівка на джерело повідомлення;
      г) емоційне ставлення до змісту висловленого;
      ґ) послідовність викладу думок.

9. Укажіть  просте односкладне речення, яке містить узагальнені судження.
      а) Та більшого дива, ніж слово, на світі нема і нема (І.Драч).
      б) Не мудруй багато, а працюй завзято (Народна творчість).
      в) І хто б не трапивсь на обійстя – своя людина чи чужа, та їй ніколи в руки вістрям  не подадуть у нас ножа (Є.Летюк).
      г) Тишина… Я на схід і на захід дивлюсь (О.Підсуха).
      ґ) Нема нічого дивного у світі за дивне щастя жити на землі (П.Осадчук).

10. Визначте односкладне узагальнено-особове  речення, яке характерне для конфесійного стилю  мовлення.
      а) Життя як стерня: не пройдеш ноги не вколовши (Народна творчість).
      б) З кінця Х століття спостерігається особливе піднесення освіти й культури у східних слов’ян (В.Русанівський).
      в) Створення словників у всі періоди історичного розвитку суспільства підпорядковується культурним запитам народу й зумовлюється його суспільними потребами (А.Грищенко).
      г) Не гнівайтесь на ближнього, не будьте пожадливими, перелюбними, не розлучайтесь, не кляніться, не противтеся злому, любіть ворогів (Мт.5:21-6:4).
      ґ) Світе мій гучний, мільйоннокрилий, пристрасний, збурунений, німий... (В.Симоненко).

11. Визначте односкладне неозначено-особове речення, яке характерне для публіцистичного  стилю мовлення.
      а) Розрізняють спеціальну термінологію і загальнонаукову (В.Русанівський).
      б) Чи збирають же з терену виноград, а з реп’яхів смокви? (Мт.7,16).
      в) Я, людина двадцятого віку, – і от, зачудована, бачу лише первозданність! (Л.Костенко).
      г) Боже Великий, Єдиний, нам Україну храни...(О.Кониський).
      ґ) І всі мови слов’янського люду – всі знаєте. А своєї дасьбі… (Т.Шевченко).

12. Укажіть односкладне інфінітивне речення, яке характерне для  офіційно-ділового стилю.
      а)  Мудрішати з роками нам дано (В.Базилевський).
      б) Треба знову атаку відбити, кинуть серце гаряче у бій... (Г.Донець).в) від 22.05.2009 №1/9-353.
      в) Затвердити план заходів Міністерства освіти і науки України щодо належної підготовки навчальних закладів до 2009-2010 навчального року (Наказ МОНУ № 437 від 26.05.2009 р.).
      г) Коли не маєш слуги, не варт панувати (І.Некрашевич).
      ґ) Метикована молодь «змусить навіть музу служити бізнесові» (З газети).

13. Укажіть односкладне безособове речення, яке характерне для  художнього стилю мовлення.
      а) Неназване завжди чекає ймення (Т.Севернюк).
      б) Це ж бо щастя –  у святковий будень в теплу землю сіяти зерно (В.Колодій).
      в) А під берегом лісу, в темрявім затишку, грало світлом небесним (О.Кобилянська).
      г) Визначено структуру наукової картини світу, яка спирається на принципи невичерпності матерії (З журналу).
      ґ) Слухай, світе, слово щире сіячів і будівничих: їхня праця, їхня віра осява нові сторіччя (І.Нагнибіда).

14. Визначте односкладне називне  речення, яке містить елемент контрасності, несподіваності.
      а) Безгоміння, безлюддя довкола, тільки сонце і простір, і сніг. (В.Стус).
      б) Солодка млість... блідесенький промінчик... як добре жити... думати про інше (Л.Костенко).
      в) Життя і смерть! І вічний бій між ними, вічний бій! (Л.Талалай).
      г) Осінній день, осінній день, осінній! О синій день, о синій день, о синій! Осанна осені, о сум! Осанна. Невже це осінь!.. (Л.Костенко).
      ґ) Високий ранок. Камінь не нагрітий. Сочистий кущ і поруч синя тінь (Є.Маланюк).

15. Укажіть речення, у якому використано непрямий порядок слів із стилістичною метою.
      а) Осінь щедро засипала дубовим листом посохлі трави і пухнастий мох на пригорках (В.Кучер).
      б) Смутний великий місяць низько повис над землею (Є.Гуцало).
      в) Тануть в золоті і теплій синяві принадні простори і закликають усе в степу до спокою і миру (О.Довженко).
      г) Ми небес глибину збагнем, вище гір піднесем колоски (Д.Павличко).
      ґ) А люди, володарі степу, задумали виростить сад (В.Терен).

16. Визначте речення, у якому із стилістичною метою використано риторичне звертання.
      а) У мене, пане, слово не куповане, і я його не продаю (Л.Костенко).
      б) Гей ви, далі солов’їні, давні весни сині, одцвіли ви, облетіли цвітом на калині (І.Гончаренко).
      в) Батько і мати… У долі дитячій треба, щоб кривди між них не було (В.Крищенко).
      г) Уклін земний, працівники землі! Вам, сіячі, плугатарі, спасибі! (М.Рильський).
      ґ) Чуєш, мамо, горлиця мені знову нагадала давню пісню колискову (М.Ткач).

17. Укажіть речення, у якому експресивно-емоційний підмет виражений інфінітивом.
      а) Нема спочину думі хлібороба, допоки сонце й люди на землі (В.Кузьменко).
      б) Яке то щастя – свій народ у світлі бачити (Д.Павличко).
      в) Вік прожити – не дощ перестояти (Народна творчість).
      г) Я любить, я жити хочу серцем – не красою (Т.Шевченко).
      ґ) Минуле – річ свята, і завжди хвилюючий доторк до неї (Т.Севернюк).

18. Визначте речення, у якому допущено стилістичну помилку щодо форми
вираження присудка.

      а) Сон-квітка зацвіла – вже на щире тепло йдеться (О.Копиленко).
      б) Усі сили й життя віддав він землі, сподіваючись, що вона коли-небудь подарує йому втіху (О.Бойченко).
      в) Просто – хай кожен ставиться до природи, як до рідної матері, а не як до чужої чужениці (Є.Гуцало).
      г) Немає такої професії, в якій людина  не змогла б піднятися на вершину майстерності (І.Цюпа).
      ґ) Школа являється другою рідною домівкою (З учн . роботи).

19. Укажіть, у якому стилі мовлення дієслово бути у формі теперішнього часу вжито у реченні
Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України та Державний Гімн України (Конституція України, ст.20).
      а) Публіцистичному;
      б) офіційно-діловому;
      в) художньому;
      г) науковому;
      ґ) епістолярному.

20.У якому значенні виступає архаїчний варіант єсть у реченні
Я єсть народ, якого Правди сила
Ніким звойована ще не була (П.Тичина)?

      а) Для підкреслення, уточнення думки;
      б) вказує на час і спосіб дії;
      в) з пошанівною метою;
      г) надання урочистого забарвлення;
      ґ) для логічного зв’язку слів.


ІІ.Тестові завдання на встановлення відповідності
До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений літерою.

1. Установіть відповідність між реченням та його стилістичною приналежністю.
1)Широко використовуються номіна-тивні речення в описах картин природи (О.Пономарів).
2)Одним з перших порухів подолання проблеми канікулярної незайнятості стало запровадження обов'язкової екскурсійно-трудової практики (З газети).
3) Пролітають над нами віки, лихоліття і хмарки (Л.Костенко).
4)Царю небесний, Душе істини, що всюди єси і все наповняєш... (З Молитовника).
5) Бувайте здорові! З пошаною до Вас... (К.Білокур).
А) Художній стиль мовлення;
Б)  публіцистичний стиль мовлення;
В)  науковий стиль мовлення;
Г)  конфесійний стиль мовлення;
Ґ)  епістолярний стиль мовлення;
Д)  розмовний стиль мовлення.


2. Установіть відповідність між односкладним реченням  та його характеристикою.
1) Ідуть співаючи дівчата (Т.Шевченко).
2)Важко зрозуміти ситуацію, що склалася  в аграрному секторі економіки (З газети).
3) Зичимо Вам доброго від Господа Бога здоров’я і щасливого в усьому побуття (Леся Українка).
4)Питай не старого, а бувалого (Народна творчість).
5) Степ. Ковила. Легенький подих вітерця (В.Чемерис)
А)Означено-особове; епістолярний стиль мовле-ння;
Б) неозначено-особове; художній стиль мовлення;
В) безособове; публіцистичний стиль мовлення;
Г) узагальнено-особове; художній стиль мовлення;
Ґ)  інфінітивне;  епістлярний стиль мовлення;
Д)  називне; художній стиль мовлення.

.
3. Установіть відповідність між реченням та його стилістичними особливостями.
1)Припливайте до колиски, лебеді, як мрії (В.Симоненко).
2)Стартувала виборча компанія (З розмови).
3)Красо України, Подолля! Розкинулось мило, недбало! (Леся Українка).
4)Використовуючи етимологію як засіб привернення уваги до певного слова, автор не завжди звертається до глибокого аналізу його походження  (За О.Паномарів).
5)Вже почалось, мабуть, майбутнє (Л.Костенко).
А) Речення, у якому використано непрямий порядок слів із стилістичною метою.
Б) односкладне означено-особове  речення, яке характерне для художнього стилю  мовлення з  присудком у наказовому способі;
В)речення, яке потребує стилістичного редагу-вання;
Г)речення ускладнене  риторичними звертаннями;
Ґ) речення, характерне для публіцистичного стилю мовлення, ускладнене відокремленою обставиною;
Д) речення, характерне для епістолярного стилю мовлення, ускладнене відокремленим означенням.

.
4. Установіть відповідність між реченням та його характерними рисами.
1)Я, сказати правду, задрімав трохи (Остап Вишня).
2)Мені було тут трохи сумно (М.Чабанівський).
3) Продуктивна сила – це сукупність засобів виробництва, працівників, з їхні-ми фізичними і розумовими здібнос-тями науки, технологій, інформації, методів організації та управління вироб-ництвом (З підручника).
4)Оголошується вільна вакансія (З виступу).
5) Кожен меч – промінь світла небесного – впав згори і знову вгору зроста (Леся Українка).
А)Речення, яке потребує стилістичної правки;
Б)речення, ускладнене вставною конструкцією,  що вказує на оцінку висловлювання, характерне для публіцистичного стилю мовлення;
В) односкладне безособове речення з ускладненим головним членом;
Г)речення ускладнене однорідними членами, характерне для наукового стилю мовлення;
Ґ)речення ускладнене відокремленою прикладкою;
Д) речення, ускладнене відокремленими додатками, характерне для епістолярного стилю мовлення.