пʼятниця, 20 вересня 2019 р.

Про зміни до правопису в Україні говорять так часто, що може скластися враження, ніби його міняють щороку. Але насправді остання редакція правопису з’явилася далекого 1993 року. Ми підготували для вас п’ятихвилинне відео, у якому описані основні зміни в новій редакції.
Змін насправді небагато – їх умовно поділяють на дві групи:
  • до першої належать слова, які слід писати по-новому, а звичне написання – стало неправильним;
  • інша група – старе написання залишається і додається ще один правильний варіант.
По-ново́му пишемо й вимовляємо слова проєктпроєкція. Автори пояснюють, що тут є латинський корінь ject- – як і в словах об’єкт, ін’єкція, тому запам’ятаймо: проєкт і проєкція вже пишемо й вимовляємо з буквою Є, а не зі звичною е.
У загальних назвах на зразок конвеєр, феєрверк не треба було писати ЙЄ ще з 90-х років ХХ ст., а відтепер ця норма поширена й на власні назви – прізвища: Соєр, Хаям, Феєрба́х (раніше було СойєрХайямФейєрбах).
З одною буквою К пишмо ім’я подруги Тома Соєра Бе́кі, а також прізвища Дікенс, Те́керей та інші. Дотепер у них були дві літери К, а за новим правилом власні назви, у яких в оригіналі є сполучення букв ck (сі, кий), писатимуться з одною К.
Відтепер ті, хто пише слово священник із двома Н, не помиляться: це єдиноправильне написання (як письменник – теж із двома Н).
Деякі слова, які раніше писалися через дефіс, доведеться писати разом:
  • ті, в яких перша іншомовна частина (міні-топ-преміум-) означає кількість або ступінь вияву ознаки: наприклад: мінісукня, топмодель, преміумкла́с, флешінтерв’ю та інші;
  • разом треба писати й слова з віце-екс-веб-віцепрезидент, віцепрем’є́р, віцекóнсул, ексміністр, експрезидéнт, вебсайт…
  • слово святвечір також слід писати разом.
Якщо раніше слова з пів доводилося писати то через дефіс, то разом, а то окремо (півгодини, півʼяблукапів-Києва, пів на одинадцяту), то тепер усе значно простіше: пів із іншими словами пишемо тільки окремо, незалежно від того, йдеться про загальні чи про власні назви: пів хвилини, пів годúни, пів яблука, пів мíста, пів Києва, пів Украї́ни, пів Єврóпи, пів áркуша, пів відрá, пів огіркá, пів óстрова, пів я́блука
Правописна комісія вирішила повернути історично справедливі форми деяких слів, – цим зумовлене введення паралельних написань

вівторок, 10 вересня 2019 р.


Перелік слів з правильним наголосом до ЗНО-2020


Перелік слів з нормативним наголосом, які треба вивчити для успішного складання зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури 2020 року. Зазначений перелік визначений програмою ЗНО з української мови та літератури, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України №696 від 26.06.2018 року.
А
  • агронОмія
  • алфАвІт
  • Аркушик
  • асиметрІя
Б
  • багаторазОвий
  • безпринцИпний
  • бЕшкет
  • блАговіст
  • близькИй
  • болотИстий
  • борОдавка
  • босОніж
  • боЯзнь
  • бурштинОвий
  • бюлетЕнь
В
  • вАги (у множині)
  • вантажІвка
  • веснЯнИй
  • вИгода (користь)
  • вигОда (зручність)
  • видАння
  • визвОльний
  • вимОга
  • вИпадок
  • вирАзний
  • вИсіти
  • вИтрата
  • вишИваний
  • відвезтИ
  • відвестИ
  • вІдгомін
  • віднестИ
  • вІдомість (список)
  • відОмість (повідомлення, дані, популярність)
  • вІрші
  • віршовИй
  • вітчИм
Г
  • гальмО, гАльма
  • глядАч
  • горошИна
  • граблІ
  • гуртОжиток
Д
  • данИна
  • дАно
  • децимЕтр
  • дЕщиця
  • де-Юре
  • джерелО
  • дИвлячись
  • дичАвіти
  • діалОг
  • добовИй
  • добУток
  • довезтИ
  • довестИ
  • довІдник
  • дОгмат
  • донестИ
  • дОнька
  • дочкА
  • дрОва
Е
  • експЕрт
Є
  • єретИк
Ж
  • жалюзІ
З
  • завдАння
  • завезтИ
  • завестИ
  • зАвжди
  • завчасУ
  • зАгадка
  • заіржАвілий
  • заіржАвіти
  • закінчИти
  • зАкладка (у книзі)
  • зАкрутка
  • залишИти
  • замІжня
  • занестИ
  • зАпонка
  • заробІток
  • зАставка
  • зАстібка
  • застОпорити
  • звИсока
  • здАлека
  • зібрАння
  • зобразИти
  • зОзла
  • зрАння
  • зрУчний
  • зубОжіння
І
  • індУстрія
К
  • кАмбала
  • каталОг
  • квартАл
  • кИшка
  • кіломЕтр
  • кінчИти
  • кОлесо
  • кОлія
  • кОпчений (дієприкметник)
  • копчЕний (прикметник)
  • корИсний
  • кОсий
  • котрИй
  • крицЕвий
  • крОїти
  • кропивА
  • кулінАрія
  • кУрятина
Л
  • лАте
  • листопАд
  • літОпис
  • лЮстро
М
  • мАбУть
  • магістЕрський
  • мАркетинг
  • мерЕжа
  • металУргія
  • мілімЕтр
Н
  • навчАння
  • нанестИ
  • напІй
  • нАскрізний
  • нАчинка
  • ненАвидіти
  • ненАвисний
  • ненАвисть
  • нестИ
  • нІздря
  • новИй
О
  • обіцЯнка
  • обрАння
  • обрУч (іменник)
  • одинАдцять
  • одноразОвий
  • ознАка
  • Олень
  • оптОвий
  • осетЕр
  • отАман
  • Оцет
П
  • павИч
  • партЕр
  • пЕкарський
  • перевезтИ
  • перевестИ
  • перЕкис
  • перелЯк
  • перенестИ
  • перЕпад
  • перЕпис
  • піалА
  • пІдданий (дієприкметник)
  • піддАний (іменник, істота)
  • пІдлітковий
  • пізнАння
  • пітнИй
  • піцЕрія
  • пОдруга
  • пОзначка
  • пОмилка
  • помІщик
  • помОвчати
  • понЯття
  • порядкОвий
  • посерЕдині
  • привезтИ
  • привестИ
  • прИморозок
  • принестИ
  • прИчіп
  • прОділ
  • промІжок
  • псевдонІм
Р
  • рАзом
  • рЕмінь (пояс)
  • рЕшето
  • рИнковий
  • рівнИна
  • роздрібнИй
  • рОзпірка
  • рукОпис
  • руслО
С
  • сантимЕтр
  • свЕрдло
  • серЕдина
  • сЕча
  • симетрІя
  • сільськогосподАрський
  • сімдесЯт
  • слИна
  • соломИнка
  • стАтуя
  • стовідсОтковий
  • стрибАти
Т
  • текстовИй
  • течіЯ
  • тИгровий
  • тисОвий
  • тім’янИй
  • травестІя
  • тризУб
  • тУлуб
У
  • украЇнський
  • уподОбання
  • урочИстий
  • усерЕдині
Ф
  • фартУх
  • фаховИй
  • фенОмен
  • фОльга
  • фОрзац
Х
  • хАос (у міфології: стихія)
  • хаОс (безлад)
Ц
  • цАрина
  • цемЕнт
  • цЕнтнер
  • ціннИк
Ч
  • чарівнИй
  • черговИй
  • читАння
  • чорнОзем
  • чорнОслив
  • чотирнАдцять
Ш
  • шляхопровІд
  • шовкОвий
  • шофЕр
Щ
  • щЕлепа
  • щИпці
  • щодобовИй
Я
  • ярмаркОвий

середа, 28 серпня 2019 р.


Твори з української літератури на ЗНО 2020 року
Перелік творів з української літератури, що є обов'язковими для текстуального вивчення учасниками зовнішнього незалежного оцінювання 2020 року. Зазначений перелік визначений чинною програмою ЗНО з української мови та літератури.

Подані у переліку твори згруповані за хронологічним принципом, починаючи від усної народної творчості та закінчуючи сучасним літературним процесом.

Твори усної народної творчості

«Віють вітри» (пісня Марусі Чурай)
«За світ встали козаченьки» (пісня Марусі Чурай)
«Ой Морозе, Морозенку» (історична пісня)
«Чи не той то хміль…» (історична пісня)
«Дума про Марусю Богуславку» (народна дума)
«Ой летіла стріла» (балада)
Твори давньої української літератури

«Повість минулих літ» (уривок про заснування Києва, уривок про помсту княгині Ольги)
«Слово про похід Ігорів»
«Dе Ііbеrtatе» (Григорій Сковорода)
«Всякому місту - звичай і права» (Григорій Сковорода)
«Бджола та Шершень» (Григорій Сковорода)
Твори літератури кінця ХVІІІ - початку ХХ ст.

«Енеїда» (Іван Котляревський)
«Наталка-Полтавка» (Іван Котляревський)
«Катерина» (Тарас Шевченко)
«Кавказ» (Тарас Шевченко)
«Сон (У всякого своя доля...)» (Тарас Шевченко)
«І мертвим, і живим, і ненарожденним…» (Тарас Шевченко)
«Заповіт» (Тарас Шевченко)
«Чорна рада» (Пантелеймон Куліш)
«Кайдашева сім'я» (Іван Нечуй-Левицький)
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (Панас Мирний) - 1 та 4 частини
«Мартин Боруля» (Іван Карпенко-Карий)
«Захар Беркут» (Іван Франко)
«Чого являєшся мені у сні?..» (Іван Франко)
«Мойсей»(Іван Франко)
Твори літератури ХХ ст.

«Тіні забутих предків» (Михайло Коцюбинський)
«Іntermezzo» (Михайло Коцюбинський)
«Камінний хрест» (Василь Стефаник)
«Valse mélancolique» (Ольга Кобилянська)
«Соntra spem spero!» (Леся Українка)
«Лісова пісня» (Леся Українка)
«Блакитна Панна» (Микола Вороний)
«Чари ночі» (Олександр Олесь)
«О слово рідне! Орле скутий!..» (Олександр Олесь)
«О, панно Інно...» (Павло Тичина)
«Пам’яті тридцяти» (Павло Тичина)
«Ви знаєте, як липа шелестить…» (Павло Тичина)
«У теплі дні збирання винограду…» (Максим Рильський)
«Я (Романтика)» (Микола Хвильовий)
«Майстер корабля» (Юрій Яновський)
«Любіть Україну!» (Володимир Сосюра)
«Місто» (Валер'ян Підмогильний)
«Моя автобіографія» (Остап Вишня)
«Сом» (Остап Вишня)
«Мина Мазайло» (Микола Куліш)
«Різдво» (Богдан-Ігор Антонич)
«Зачарована Десна» (Олександр Довженко)
«Пісня про рушник» (Андрій Малишко)
«Ти знаєш, що ти - людина...» (Василь Симоненко)
«Задивляюсь у твої зіниці» (Василь Симоненко)
«Лебеді материнства» (Василь Симоненко)
«Наша мова» (Василь Голобородько)
«Модри камінь» (Олесь Гончар)
«Три зозулі з поклоном» (Григір Тютюнник)
«Господи, гніву пречистого...» (Василь Стус)
«Балада про соняшник» (Іван Драч)
«Два кольори» (Дмитро Павличко)
«Страшні слова, коли вони мовчать» (Ліна Костенко)
«Маруся Чурай» (Ліна Костенко)
Твори українських письменників – емігрантів

«Тигролови» (Іван Багряний)
«Уривок з поеми» (Євген Маланюк)
Сучасний літературний процес

Учасники ЗНО мають орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури та визначати найхарактерніші ознаки постмодернізму.


ДПА 2020 Авраменко Українська мова Збірник диктантів 9 клас Грамота
Код товару: 7585

Автор: Олександр Авраменко

Видавництво: Грамота

Державна підсумкова атестація. Збірник містить 70 диктантів, які подано відповідно до різних рівнів складності. Видання призначено для тренувальних і контрольних робіт. Підготовка до ДПА 2020 ДИКТАНТИ.

Збірник містить нові тексти для диктантів, а також ті, що було створено для проведення Всеукраїнського радіодиктанту національної єдності протягом останніх десяти років. Тексти для диктантів, подані в збірнику, дібрано з класичної та сучасної української літератури, історії та публіцистики. Вони призначені для оцінювання правописних умінь учнів (орфографічних і пунктуаційних), передбачають поглиблення знань з української мови.

субота, 29 червня 2019 р.

Програма ЗНО з української літератури: 2019 vs 2020 Для випускників 2019 року настала "гаряча пора": треба встигнути підготуватися до ЗНО, а часу все менше й менше. Радує те, що програма ЗНО з української літератури залишилася такою ж, як і в 2018 році (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 лютого 2016 року № 77 «Про затвердження програм зовнішнього незалежного оцінюванню для осіб, які бажають здобувати вищу освіту на основі повної загальної середньої освіти»). А от випускникам 2020 року слід починати готуватися вже зараз і особливу увагу звернути на зміни, які їх чекають. Отже, занотовуємо! 1) Розділ "Література кінця ХVІІІ - початку ХХ століття": - вилучено: "Маруся" Г.Квітка-Основ'яненко, "Гайдамаки" Т.Шевченко, "Гімн" І.Франко; - додано: "Захар Беркут" І.Франка. І "вишенька на тортик" для тих, хто не міг осилити "Хіба ревуть воли..." П.Мирного: на ЗНО потрібні лише 1 і 4 частини :) 2) Розділ "Література ХХ століття": - вилучено: "Земля" О.Кобилянська, "Молюсь і вірю" М.Рильський, "Київ-традиція" М.Зеров, "Дитинство" Ю.Яновський, "Україна в огні" О.Довженко, "Залізний острів" О.Гончар, "Як добре те, що смерті не боюсь я", "О земле втрачена, явися!..." В.Стус, "Українське альфреско" Л.Костенко; - додано: "Камінний хрест" В.Стефаник, "Valse mélancolique" О.Кобилянська, " У теплі дні збирання винограду" М.Рильський, "Майстер корабля" Ю.Яновський", "Лебеді материнства" В.Симоненко, "Наша мова" В.Голобородько, "Модри Камень" О.Гончар, "Господи, гніву пречистого..." В.Стус, "Два кольори" Д.Павличко. 3) Розділ "Твори українських письменників-емігрантів": - вилучено: "Стилет чи стилос?" Є.Маланюк - додано: "Уривок з поеми" Є.Маланюк

вівторок, 22 січня 2019 р.

СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ ІЗ ТВОРІВ «КОБЗАРЯ»
Як умру, то поховайте Мене на могилі, Серед степу широкого, На Вкраїні милій, Щоб лани широкополі, І Дніпро, і кручі Було видно, було чути, Як реве ревучий. («Заповіт») Якби розказати Про якого-небудь одного магната Історію-правду, то перелякать Саме б пекло можна. («Іржавець») Невесело на світі жить, Коли нема кого любить. («Княжна») Розкажи, як за горою Сонечко сідає, Як у Дніпра веселочка Воду позичає, Як широка сокорина Віти розпустила… А над самою водою Верба похилилась. («Княжна») Розкажи, як у полі на могилі Вовкулак ночує, А сич в лісі та на стрісі Недолю віщує, Як сон-трава при долині Вночі розцвітає… («Княжна») Холоне серце, як згадаю, Що не в Украйні поховають, Що не в Украйні буду жить, Людей і господа любить. («В неволі тяжко, хоча й волі…») Благаю бога, щоб печаль Тебе довіку не збудила, Щоб у палатах не найшла… Щоб бога ти не осудила І матері не прокляла. («Не кидай матері! – казали…») Як понесе з України У синєє море Кров ворожу… отоді я І лани, і гори – Все покину, і полину До самого Бога Молитися… («Заповіт») І не знаю, де дінуся, Де я пригорнуся. («Три літа») Рости, рости, моя пташко, Мій маковий цвіте, Розвивайся, поки твоє Серце не розбите, Поки люди не дознали Тихої долини. («Маленькій Мар’яні») Розкажи ж ти нам, Степане, Про свою недолю, Бо й я таки гуляв колись В турецькій неволі. («Дума») Довго-довго стояла Ярина Та дивилась, чи не вирне Знову комашина Із куряви. («Невольник») Та хоч крізь сон подивлюся На ту Україну, Де ходили гайдамаки З святими ножами. («Гайдамаки») Ще на Україні веселі І вольнії пишались села Тойді, як праведно жили Старий козак і діток двоє… («Невольник») Високії ті могили, Де лягло спочити Козацькеє біле тіло, В китайку повите. («Іван Підкова») Жита похилились, Де паслися ваші коні, Де тирса шуміла, Де кров ляха, татарина Морем червоніла…(«До Основ’яненка») Виспівує та щебече, Поки місяць зійде, Поки тії русалоньки З Дніпра грітись вийдуть. («Причинна») Утопився б молоденький, Щоб не нудить світом. («Думка» «Тяжко-важко в світі жити») Нема кому розпитати, Чого плачуть очі; Нема кому розказати, Чого серце хоче. («Думка» «Нащо мені чорні брови») Грає кобзар, виспівує, Вимовля словами, Як москалі, орда, ляхи Бились з козаками, Як збиралась громадонька В неділеньку вранці, Як ховали козаченька В зеленім байраці. («Тарасова ніч») З жонатими, з парубками Пила та гуляла, Поки лихо не спіткало, Поки не та стала… («Утоплена») Кляне мати Той час і годину, Коли на світ породила Нелюбу дитину. («Утоплена») Недавно я поза Уралом Блукав і Господа благав, Щоб наша правда не пропала, Щоб наше слово не вмирало. («Марку Вовчку») Учітесь, читайте І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь, Бо хто матір забуває, того бог карає, Того діти цураються, В хату не пускають. («І мертвим, і живим…») Заховаю змію люту Коло свого серця, Щоб вороги не бачили, Як лихо сміється…(«Думи мої, думи мої») Пішла вночі до ворожки, Щоб поворожити. («Тополя») Поки півні не співали, Умийся водою. («Тополя») Коли живий козаченько, То зараз прибуде. («Тополя») Скажи йому, моє серце, Що сміються люде, Скажи йому, що загину, Коли не прибуде. («Тополя») Вибачайте, що не вивчив, Бо й мене хоч били, Добре били, а багато Дечому навчили! («Гайдамаки») Якби не він спіткав мене При лихій годині, Давно б досі заховали В снігу на чужині. («Гайдамаки») Ярема гнувся, бо не знав, Не знав, сіромаха, що виросли крила, Що неба достане, коли полетить… («Гайдамаки. Галайда») Хочеться дивитись, як сонечко сяє, Хочеться послухать, як море заграє, Як пташка щебече, байрак гомонить Або чорнобрива в гаю заспіває… («Гайдамаки. Галайда») Куди, каже, хилить доля, Туди й треба гнуться, – Гнуться мовчки, усміхаться, Щоб люде не знали, Що на серці заховано, Щоб не привітали. («Гайдамаки. Галайда») Їй Ярема розказував, Як жить вони будуть Укупочці, як золото І долю добуде, Як виріжуть гайдамаки Ляхів в Україні, Як він буде панувати, Коли не загине. («Гайдамаки. Титар») Із-за лісу, з-за лиману, Місяць випливає, Червоніє, круглолиций, Горить, а не сяє, Неначе зна, що не треба Людям його світу, Що пожари Україну Нагріють, освітять. («Гайдамаки. Свято в Чигирині») А гайдамаки мовчки ждали, Поки поганці ляжуть спать. («Гайдамаки. Треті півні») Слухай те ж, щоб дітям потім розказать, Щоб і діти знали, внукам розказали, Як козаки шляхту тяжко покарали За те, що не вміла в добрі панувать. («Гайдамаки. Треті півні») Треба крові, брата крові, Бо заздрю, що в брата Є в коморі і на дворі, І весело в хаті. («Гайдамаки. Гупалівщина») Оті ляхи, що там лежать, І Оксану вкрали. («Гайдамаки. Гупалівщина») А того, того й не знає, Що його Оксана То тім боці за Тікичем В будинку з панами, З тими самими ляхами, Що замордували Її батька. («Гайдамаки. Бенкет у Лисянці») Поки хлоп’ята танцювали, Ярема з Лейбою прокрались Аж у будинок, в самий льох. («Гайдамаки. Бенкет у Лисянці») Ох, якби я знала, Що побачу його ще раз, Що побачу знову… («Гайдамаки») Може, бог за те й карає, Що я полюбила, – Полюбила стан високий І карії очі, Полюбила, як уміла, Як серденько хоче. («Гайдамаки») Галайдою Яремою Себе називає Той, що привіз. («Гайдамаки. Лебедин») Крові мені, крові! Шляхетської крові, бо хочеться пить, Хочеться дивитись, як вона чорніє, Хочеться напитись…(«Гайдамаки. Гонта в Умані») Гонта, горем битий, Несе дітей поховати, Землею накрити, Щоб козацьке мале тіло Собаки не їли. («Гайдамаки. Гонта в Умані») Угадала стара мати, Та не все вгадала, Знать, забула, що колись-то Сама дівувала. («Мар’яна-черниця») Укороти, боже, молодому віку Тому, хто не має талану любить. («Мар’яна-черниця») Якби ви вчились так, як треба, То й мудрость би була своя. («І мертвим, і живим…») І темними улицями, де менше горіло, поніс Гонта дітей своїх, щоб ніхто не бачив, де він синів поховає І як Гонта плаче. («Гайдамаки») Давно те минуло, як тими шляхами, Де йшли гайдамаки, – малими ногами Ходив я, та плакав, та людей шукав, Щоб добру навчили. («Гайдамаки») А я поки до своїх вернуся Та доведу вже до краю, Доведу – спочину Та хоч крізь сон подивлюся На ту Україну, Де ходили гайдамаки З святими ножами, – На ті шляхи, що я міряв Малими ногами. («Гайдамаки») Бувало, в неділю, закривши мінею, По чарці з сусідом випивши тієї, Батько діда просить, щоб той розказав, Про Коліївщину, як колись бувало, Як Залізняк, Гонта ляхів карав. («Гайдамаки») Якби-то найшли те, що там схоронили, – Не плакали б діти, мати не журилась. («Розрита могила») А я стою похилившись, Думаю, гадаю, Як то тяжко той насущний Люди заробляють. («Сон») Коли б вже швидше розкопали, Тойді б у рай нас повпускали, Бо так сказав Петрові бог. («Великий льох») Будеш, батьку, панувати, Поки живуть люди, Поки сонце з неба сяє, Тебе не забудуть! («На вічну пам'ять Котляревському») Так воно не знає, Чого наймичка сльозами Його умиває. Не зна Марко, чого вона Так його цілує, Сама не з’їсть, і не доп’є, Його нагодує. Не зна Марко, як в колисці Часом серед ночі Прокинеться, ворухнеться – То вона вже скочить… («Наймичка») Якби йому Богдан оце У руки попався, У москалі заголив би, Щоб знав, як дурити Правительство! («Великий льох») Спи ж, повитий жидовою, Поки сонце встане, Поки тії недолітки Підростуть, гетьмани. («Чигрине, Чигрине…») Кіп із вісім заробила Й Маркові купила Святу шапочку в пещерах У Йвана святого, Щоб голова не боліла В Марка молодого. («Наймичка») Мені однаково, чи буду Я жить в Україні, чи ні, Чи хто згадає, чи забуде Мене в снігу на чужині – Однаковісінько мені. («Мені однаково, чи буду…») ...Тричі наймичку у Київ Катря проводжала Так, як матір, і в четвертий Провела небогу Аж у поле, до могили, І молила бога, Щоб швиденько верталася, Бо без неї в хаті Якось сумно, ніби мати Покинула хату. («Наймичка») Цигане мовчки дивувались, Поки поснули, де хто впав. («Відьма») Виступав щербатий місяць з-за могили І на шатро мов позирав, Аж поки хмари заступили. («Відьма») Бач, і сирота, А всім була навдивовижу. Бувало, вигляне із хижі, Як тая квіточка з роси, Як теє сонечко з-за хмари. («Москалева криниця») Стогнуть, плачуть; один просить, Другий проклинає; Той молиться, сповідає Гріхи перед братом, Уже вбитим. («Гайдамаки. Бенкет у Лисянці»)

понеділок, 14 січня 2019 р.

ДПА 2019 диктант методичні рекомендації

ДПА-2019 для 9 класу в Україні: обов'язкові предмети, зміни та новини 26.06.2018, 13:54, Новини 20190 Після закінчення дев'ятирічки українським школярам належить перший в їх житті випробування, яке потребує відповідальної і тривалої підготовки. Мова йде про ДПА – підсумкової атестації, яка проходить на загальноукраїнському рівні і є обов'язковою умовою для отримання документів про закінчення середньої школи. Звичайно, даний тип іспиту не так складний, як ЗНО але й він змушує більшу частину учнів нервувати і хвилюватися. По-перше, після здачі ДПА можна зрозуміти, чи готовий школяр до випускних іспитів в 11 класі. По-друге, результати ДПА можуть стати підставою для розподілу учнів у профільні класи старшої школи. А-третє — ці іспити є індикатором роботи вчителів. Саме тому, побоюючись поганих результатів, педагоги змушують дев'ятикласників щодня практикуватися у вирішенні квитків та освоєнні нових тим. Втім, як показує практика, більшість українських дев'ятикласників здають ДПА цілком непогано. Головне – приділити підготовці хоча б кілька годин на тиждень. Щоб відчути себе впевнено, варто уважно ознайомитися з порядком проведення ДПА і отримати уявлення про те, як буде проходити іспит, за яким принципом виставляються оцінки, і які завдання можна зустріти в квитках. Саме ці аспекти екзаменації для дев'ятикласників у 2019 році ми постараємося викласти в цій статті! ДПА-2019 для 9 класу в Україні: обов'язкові предмети, зміни та новини Підготовку до ДПА варто почати задовго до закінчення дев'ятого класу! Яким буде ДПА-2019? Існує думка, що ДПА в 2019 році доведеться здавати так само, як і ЗНО: в централізованому порядку, затвердженими на рівні Міносвіти України завданнями і квитками. В результаті школяр отримає сертифікат, на підставі якого можна потрапити в профільний клас коледжу або гімназії. Також ходять чутки, що без сертифіката загальноукраїнського ДПА з високими відмітками можна буде продовжити навчання в школі з добрим педагогічним складом – нібито учням з низькими балами запропонують вчитися в непрестижних закладах. Поспішаємо порадувати дев'ятикласників і їх батьків – такі нововведення, звичайно, можуть втілитися в життя, але вже точно не в 2019 році. Нові освітні норми стануть можливими лише тоді, коли в дев'ятий клас перейдуть діти, тільки недавно надійшли в школу. Їм доведеться здавати іспити після кожної освітньої сходинки абсолютно по-новому – перехід на другу (5-й клас) і третю (10-й клас) шкільну освітню ступінь буде передувати ЗНО, що відкриває двері в престижні профільні школи. Вже в 10-11-х класах учні почнуть проходити спецпредмети, щоб потім приділяти загальноосвітніх дисциплін як можна менше уваги, зосередившись у Вузі на специалитете. У 2019 році готуватися до ДПА можна, орієнтуючись на такий регламент: атестація після дев'ятого класу проходить на базі навчального закладу, в якому навчаються школярі – їхати в централізовані пункти і писати іспит у незнайомих стінах з комісією не доведеться; ДПА проводитиметься в письмовому вигляді відповідно до вимог, сформульованих Міністерством освіти і науки України. Дане відомство регламентує загальний підхід, формат, освітній стандарт і програму. Що стосується наповнення квитків, шкільна комісія розробляє їх самостійно; період екзаменації і конкретні дати для кожного предмета визначає педрада і керівництво школи. Цю інформацію повинні довести до відома учнів до 05.04.2019; на экзаменацию у вигляді обов'язкового ДПА виносяться українська мова та математика; ще один предмет учні повинні здавати за власним вибором – це може бути українська література, зарубіжна література, іспит з англійської, французької, німецької або іспанської мови, історія України та всесвітня історія, правознавство, географія, атестація з біології, інформатики, хімії або фізики; у навчальному закладі, в якому викладаються мова та література представників національних меншин, вони також можуть бути винесені в якості третьої вибіркового іспиту ДПА; оцінка за ДПА впливає на підсумкову оцінку в атестаті школяра – при заповненні документа про середню шкільну освіту вчителя дивляться на річні оцінки та ДПА, так що в якості вибіркового предмета можна взяти той, який потребує виправлення. ДПА-2019 для 9 класу в Україні: обов'язкові предмети, зміни та новини Не лінуйтеся при підготовці до ДПА, і зможете виправити річні оцінки Кого звільнять від іспитів після 9 класу? Регламент цієї форми атестації припускає, що деякі категорії учнів можуть отримати від неї звільнення. Отже, ДПА не зобов'язані здавати: школярі, які навчаються та проходять лікування в інтернаті, санаторії, профілакторії, реабілітаційному центрі або класі з інклюзивним ухилом. До цієї групи відносяться учні з серйозними порушеннями мови, слуху, зору, з проблемами психічного розвитку або порушеннями функцій руху. Підтвердити статус інваліда слід довідкою з висновками медичної комісії; школярки, які перебувають у відпустці соціального типу (тобто допологову відпустку, а потім відпустку по пологах і догляду за малюком). Підтверджуючим документом є заява від учениці (або її батьків, якщо неповнолітня дівчинка), а також довідка з жіночої консультації; випускники, які беруть участь у змаганнях, змаганнях, зборах, виставках і творчих конкурсах міжнародного рівня. В учня має бути запрошення, в якому прописані ключові дати; учні приймають участь в олімпіаді або науковому конкурсі, який проводиться на міжнародному рівні. Школяр, який задіяний у такому заході, отримує звільнення від атестації олімпіадного предмету; діти, постраждалі від форс-мажорних обставин. Якщо на території було оголошено надзвичайний стан або сталося стихійне лихо, екзаменування скасовується; школярі, які беруть участь у третьому етапі Всеукраїнської Малої академії наук (звільнення від ДПА стосується лише предмета, представленого на конкурсі); випускники з сертифікатом з іноземної мови, виданими відповідно до міжнародних правил. У звичайній школі для звільнення від ДПА з іноземної мови досить сертифіката рівня В1 а школярі, які вивчають мову поглиблено, повинні показати сертифікат рівня В2. Зміст квитків та організація іспиту Тепер дамо коротку характеристику ДПА з тих предметів, які входять в обов'язкову і вибіркову частину атестації в 2019 році. ДПА з української мови ДПА-2019 для 9 класу в Україні: обов'язкові предмети, зміни та новини Українська мова — один з двох обов'язкових предметів при здачі ДПА Іспит з української мови належить здавати кожному школяреві на території України, який не має офіційного звільнення від атестації. ДПА з української мови проходить у письмовій формі – це диктант, який дозволить комісії перевірити, чи може школяр дотримуватися правил орфографії, пунктуації та граматики, а також оформляти роботу згідно критеріям. Давайте докладніше розглянемо регламент даного мовного ДПА: на диктант і самоперевірку відводиться 1 година; для проведення диктанту вибирається текст з 160-170 слів; перед початком диктанту вчитель зачитує текст цілком і пояснює його зміст та особливості правопис складних слів, а також лексичні моменти, які можуть бути незнайомі учням; диктант проводиться з додержанням усіх правил диктування – кожне нове речення читається повністю, потім повторюється з виділенням частин, а в кінці — ще раз зачитується цілком; вчитель зобов'язаний повідомити учням, коли пропозиція йде з нового абзацу; після закінчення диктанту текст ще раз зачитують в повному обсязі, щоб учні могли перевірити себе і виправити можливі помилки. Бали за ДПА виставляються наступним чином: орфографічні та пунктуаційні помилки мають однакову вагу; якщо помилка була допущена декілька разів в одному і тому ж слові, бали віднімаються також, як за одну помилку; якщо учень допускає однотипні помилки в різних словах, то бали віднімаються за кожну з них; якщо учень помилився в написанні слова або знака пунктуації за правилами, що не входять до програми 9-го класу, то помилка не враховується; помилки диктанту слід розрізняти грубі і негрубі (до останніх відносяться правила написання слів-винятків, заміна розділових знаків тощо); помарки і виправлення не вважаються помилками, якщо їх не більше 5 штук; 6 і більше правок означають, що робота отримає на один бал менше. Відсутність помилок і виправлень дозволить школяреві отримати 12 балів, наявність однієї негрубої помилки – 11 балів, однієї грубої помилки – 10 балів, за однією грубою і негрубої помилки – 9 балів, не більше трьох помилок – 8 балів, не більше чотирьох – 7 п'ять-шість помилок – 6 від семи до восьми – 5 дев'ять-десять помилок – 4 одинадцять-дванадцять – 3 тринадцять-чотирнадцять – 2 від п'ятнадцяти помилок і більше – 1 бал. Задовільну оцінку (і право вчитися далі) отримують школярі, які допустили не більше 10 помилок.

вівторок, 1 січня 2019 р.

 


Як навчити дитину самостійно робити уроки

Іноді допомогти дітям з уроками можна, але не потрібно постійно робити все замість них. Якщо ви не хочете, щоб ваші діти виросли лінивими, неорганізованими і безвідповідальними, то важливо знати, як навчити дитину робити уроки самостійно.

Щоб змінити відношення дитини до домашніх завдань і до навчання загалом, батьки повинні дотримуватись таких порад:

1. Не перехоплюйте відповідальність за навчання дитини

Роль батьків зводиться до того, щоб направляти і підтримувати, при необхідності – допомагати дитині розібратися, але ні в якому разі не робити все замість неї. Покажіть синові або дочці, як збирати портфель, як заповнювати щоденник, в якій послідовності виконувати домашні завдання, і відійдіть в сторону.

Якщо ви перевіряєте завдання і знайшли помилку – запропонуйте дитині самій знайти і виправити її, але не давайте готових завдань. Перевірку поступово можна звести лише до факту виконання вправ: якщо задано 4 вправи, то 4 і повинні бути зроблені. З таким підходом дитина буде допускати помилки, але тільки так і сформується її відповідальність.

2. Навчіть дитину вчитися

Перші домашні завдання можуть викликати у дитини розгубленість: із чого почати? Батькам важливо навчити дитину, як правильно робити уроки. Поясніть, чому потрібно робити їх в певному порядку, проговоріть всю послідовність дій вголос, можна навіть написати і розмістити над письмовим столом невелику пам’ятку. Після цього вашій дитині залишиться лише виконати всі ці дії по кроках.

3. Правильно організуйте робоче місце

Простір, де займається уроками дитина, дуже впливає на її продуктивність. Організуйте робочу зону так, щоб у ній було достатньо освітлення, все необхідне можна було легко дістати. Приберіть усе зайве, щоб не відволікатися. Згрупуйте книги, зошити, матеріали, посібники – так знайти потрібну інформацію буде простіше. Якщо в сім’ї є кілька дітей, зробіть так, щоб вони не заважали школяреві зосередитися під час виконання домашнього завдання.

4. Навчіть дитину відчувати час

Діти часто не відчувають час: не знають, скільки пройшло, а скільки ще залишилося. Вирішити цю проблему можна за допомогою звичайного будильника або пісочного годинника. Для початку спробуйте заміряти разом з дитиною, скільки хвилин у неї займають повсякденні справи: подивитися мультфільм, поїсти, навести лад у кімнаті, зробити домашнє завдання з математики. Ви можете пояснити, що уроки займуть стільки ж часу, як, наприклад, прогулянка з собакою.

Перед початком виконання завдань, заведіть будильник. Це налаштує дитину на роботу і допоможе не затягувати процес, адже чим довше дитина займається уроками, тим нижчою є її продуктивність. Оптимальний час для виконання домашніх завдань у старших класах – не більше 2 годин, а в початкових – не більше 30 хвилин. Далі дітям вже складно зосередитися.

5. Навчіть розставляти пріоритети

Щоб полегшити навчання, навчіть дитину виділяти головне. Наприклад, при виконанні уроків важливо вміти оцінювати:

1) обсяг заданого: що з нього зрозуміло, а що ні;

2) на які завдання піде більше часу, а на які менше;

3) що з уроків дитина зробить сама, а де їй може знадобитися допомога.

Якщо навчити дитину цього, вона буде вільніше орієнтуватися в тому, що можна зробити легко і швидко самостійно, а що можна подивитися в енциклопедії або запитати у тата або мами пізніше. Це виручить дітей на контрольних та іспитах: вони не витратять весь час на виконання лише одного, найскладнішого, завдання, а залишать його на кінець.

6. Мотивуйте

Частіше хваліть дитину за старання, за гарні оцінки, і не сприймайте це як обов’язок. Для дітей початкових класів можна використовувати дошку мотивації. На листку паперу напишіть цілі («застелити ліжко», «зробити домашні завдання», «вигуляти / погодувати собаку», «винести сміття»), поруч – день тижня. За кожне виконане завдання ставте плюсик. В кінці тижня – винагорода, наприклад похід всією сім’єю в кіно або на каток.

Можна також використовувати і такий варіант мотивації: «Ти робиш уроки – і ми всі разом йдемо гуляти / пити чай / дивитися фільм». Частіше показуйте дитині, як вона може практично застосовувати свої знання. Наприклад, вмієш додавати і віднімати – зможеш порахувати здачу в магазині.

7. Навчайте грамотно розмовляти і задавати питання

Всі діти, які йдуть до школи, вміють розмовляти, але далеко не всі вміють правильно доносити інформацію, викладати свої думки. Комусь заважає сором’язливість, а хтось просто не знає, як це правильно зробити. Вчіть дитину чітко висловлювати свою думку і правильно розмовляти з вчителем. Вона не повинна боятися задавати питання, перепитувати стільки раз, скільки потрібно, щоб зрозуміти тему і виконати завдання.

8. Допоможіть дитині подружитися з однокласниками

Для дитини дуже важливі відносини з однокласниками. Від того, як вони складуться, багато в чому залежить її впевненість і успішність. В наш час діти нерідко навчаються далеко від дому, а після уроків їх відразу забирають батьки. Однокласники не встигають близько познайомитися, подружитися – їм просто не вистачає на це часу! Тому батькам варто допомогти знайти дітям друзів у класі: запропонувати разом погуляти, запросити однокласників додому для гри та спілкування.

9. Ваші відносини – на першому місці

Не акцентуйте увагу на успішності дитини, адже це не єдине і не найголовніше в ваших стосунках. Цікавтеся життям сина чи доньки, їх захопленнями, почуттями, спостереженнями, бажаннями, друзями. Будьте не контролером для дитини, а скоріше її «вболівальником»: дізнавайтеся, як справи в школі, слухайте і підтримуйте її. Показуйте дитині, що у вас спільне життя, і що її справи не менш важливі, ніж ваші. Більше часу проводьте разом, накопичуйте загальні яскраві і щасливі спогади.

10. Пам’ятайте, що оцінки не визначають успішність дитини

Страх батьків перед поганими оцінками дитини – це, перш за все, страх за її майбутнє. Але оцінка показує лише те, як школяр засвоїв матеріал. Погані оцінки зовсім не означають, що учень ледачий, безвідповідальний і не зможе в майбутньому успішно працювати. Це говорить лише про те, що у дитини з якихось причин не виникає бажання вчитися або вона не може це робити в силу складності програми. Може, ви вибрали найкращу математичну гімназію в місті, а дитині там занадто важко?

Якщо у сина або дочки ніяк не виходить вчитися тільки на “відмінно” – це не вирок. Серед успішних бізнесменів “трієчників” значно більше, ніж “відмінників”. Вся розгадка в тому, що такі люди легше ставляться до помилок, тому що у них з дитинства виробився стійкий імунітет до них. Їхні низькі оцінки – не результат ліні або низького інтелекту, а доказ того, що в них немає інтересу до шкільної програми. Якщо це ваш випадок – спробуйте зосередити увагу дитини на тих предметах, які їй дійсно до душі.