понеділок, 5 квітня 2021 р.

Методика "Щоденні 5 " для формування ключових компетентностей на уроках літератури

 Педагогічну технологію «Щоденні 5» (Daily 5) розробили Гейл Боші та Джоан Мозер, дві вчительки початкових класів з міста Сіетл США. «Щоденні 5» – це методична система, яка навчає учнів працювати самостійно, розвиває креативність, уміння мислити нестандартно. Її використовують в таких країнах світу, як Канада, Британія, Америка і Австралія. Вона складається з п’яти діяльностей – «Читання для себе», «Читання для друга», «Слухання», «Роботи зі словами», і «Письма для себе», які діти виконують щодня, під час уроків чи групи подовженого дня. Наприклад, щодня читають по 3-5-7 (пізніше – до 20) хвилин, пишуть, слухають. Кожен вид діяльності сприяє відпрацьовуванню в дитини самостійності, витримки, зосередженості у процесі читання і письма протягом тривалого часу. Завдання, що виконують школярі під час Daily 5, можна обирати, а це підвищує мотивацію, творчість та інтелектуальний розвиток дітей. Першим етапом впровадження Daily 5 – це «Читання для себе» Його вчитель може застосовувати як під час уроку, так і впродовж дня. Важливим моментом під час виконання цього виду роботи є те, що учень самостійно обирає книгу, текст, газету чи журнал для читання. Учитель не повинен нав’язувати свою літературу. Розпочинати цю діяльність потрібно із 5–10 хв в залежності від віку дітей і поступово збільшувати час для читання. Також варто запропонувати школярам самим розробити 5–7 правил діяльності. Правила мають бути записані на дошці або на папері і бути в полі зору школярів.

Учитель допомагає учням обирати книгу, тренувати витривалість, працює індивідуально чи з групою дітей. Після того, як дитина прочитає обраний твір, вона працює з карткою в якій зазначає назву твору, автора, записує про що цей твір, оцінює його та малює головного героя

Картки для учнів Для дітей з вищим рівнем знань можна давати більш складні завдання. ЧИТАННЯ ДЛЯ СЕБЕ Ім’я_______________________________________________ Назва твору________________________________________ Автор______________________________________________ Запиши коротко про твір. Про що він? ____________________________________________________ ____________________________________________________ _________________________________________________ Оціни прочитаний твір На зворотній стороні аркуша намалюй головного героя

ЧИТАННЯ ДЛЯ СЕБЕ Ім’я____________________________________________________ Назва____________________________________________________ Автор____________________________________________________ Що сподобалось найбільше? Чому? ___________________________________________________________ ___________________________________________________________ ___________________________________________________________ ___________________________________________________________ Склади 3 тестових запитання до прочитаного тексту:

Другий етап Daily 5 – це «Читання для когось». Учні в парі читають і разом працюють над усвідомленням прочитаного. Під час виконання цього виду роботи учні об’єднуються в пари за інтересами. Можуть самостійно обрати книгу для роботи чи учитель може запропонувати учням текст для читання. Такий вид діяльності спонукає дітей вчитися співпрацювати, а саме слухати один одного, виконувати завдання в парі, ставити запитання за змістом прочитаного та аналізувати опрацьований твір. Учні можуть читати текст по реченню, по абзацу або по декілька абзаців. «Читання з другом» виконується впродовж 2Третій етап Daily 5 – це «Слухання». Учителі молодших класів знають: діти у початковій школі люблять працювати руками, а інформацію сприймають здебільшого за допомогою зору. Навичок засвоювати нові знання «на слух» у малечі майже немає. Але у 5 класі починається поділ на предмети, і дітям доводиться дуже швидко перелаштовуватися саме на аудіо-сприйняття. Зробити перехід до такого 0 хвилин.

сприйняття легше через діяльність «Слухання». Для такої діяльності вчитель готує спеціальні матеріали для слухання (сюжетні твори, аудіозаписи) та завдання для роботи над усвідомленням почутого після слухання. Так як гаджети мають не всі учні, то вчитель реалізовує прослуховування аудіо файлів за допомогою комп’ютера. Наприклад, сайт, https://pustunchik.ua/ua/audio , https://derevo-kazok.org/audio-tales/ може стати в нагоді вчителю. Після завершення «Слухання», учні розпочинають роботу над виконанням підготовлених учителем завдань, які спрямовані на перевірку прослуханого. Під час «Слухання» учні вчаться тривалий час сприймати інформацію, не відволікаючись, відпрацьовувати витримку, обмінюватися думками щодо прослуханого твору, аналізувати почуте.

 Четвертий етап Daily 5 – це «Робота зі словами». Його можна використовувати на уроках мови та читання. Під час цього виду діяльності вчитель добирає слова, які б він хотів опрацювати з учнями. Також використовує і ті слова, які передбачені навчальною програмою. У свою чергу учні можуть запропонувати опрацювати незнайомі слова, які Слухання Я прослухав(ла) твір під назвою __________________________________________________________ Я хотів би бути схожим на одного з героїв твору, а саме ___________________________________________________________ ___________________________________________________________ ___________________________________________________________ Мені сподобався саме цей герой твору тому, що ___________________________________________________________ ___________________________________________________________ ___________________________________________________________ ___________________________________________________________ ___________________________________________________________ Я оцінюю прослуханий твір. вони зустріли під час читання художніх творів, розв’язуванні математичних задач, під час роботи з текстами на уроці природознавства. У процесі «Роботи зі словами» учитель забезпечує школярів словниками, у яких учні можуть знайти визначення слів. Найкраще, щоб вони знаходилися у класі. Для пошуку тлумачення слів можна використовувати гаджети, якщо вони є в учнів. Таким чином учні поповнюють активний словник. Це сприяє кращому засвоєнню слів, а також дає змогу закріплювати вивчений матеріал на уроках української мови. Для цієї роботи використовують стіну слів. Це місце у класній кімнаті, куди вчитель розміщує усі слова, які учні вивчають впродовж місяця. Учні можуть у процесі навчання користуватися ними, звертати увагу на їх написання для кращого запам’ятовування. Стіна слів перебуває в полі зору учнів

П’ятий етап Daily 5 – це «Письмо для себе» Під час виконання цього виду роботи учитель може запропонувати учням перелік з десяти або п’ятнадцяти тем. Також школярі за інтересами можуть самостійно обирати теми. Під час виконання цієї діяльності учні займають зручне для письма місце (зазвичай, це їхнє робоче місце) і впродовж відведеного часу працюють. «Письмо для себе» допомагає школярам вчитися висловлювати думки і записувати їх на папері, розвивати зв’язне мовлення. Як і в попередніх щоденних діяльностях, учитель разом із учнями складає правила, яких діти мають дотримуватися під час «Письма для себе». Учні мають змогу обрати таку тему для письма, яку б вони хотіли розкрити та, можливо, поділитися з іншими. Вони працюють як індивідуально, так і в малих групах. Відпрацьовування такої незалежності розвиває потребу в учнів краще писати та читати. За «Письмо для себе» оцінки вчитель не ставить. «Письмо для себе» також передбачає самооцінювання.

Ключова мета щоденних п’ять – навчити учнів самостійності. Переваги системи «Щоденні 5»: 1. Учні щодня практикують читання, письмо та слухання. Отже, збільшується обсяг та час читання. 2. Це структуроване та ефективне читання. Під час нього діти більше працюють самостійно. 3. Учні щодня можуть самостійно обирати. Це сприяє їхній внутрішній мотивації. Використання у щоденній роботі технології «Щоденні 5» (Daily 5) допомагає виробити в учнів уміння працювати самостійно, робити власний вибір, висловлювати думки щодо певного питання чи проблеми, аналізувати й приймати рішення. Вправляння в самостійній діяльності стимулює потребу в оцінці власних сил, у пошуку взаємодії з учителем, учнями за для консультації, підтримки, допомоги. Обов’язковими є щоденні дві діяльності – «Читання для себе» і «Письмо для себе». Отже, «Щоденні 5» допомагають організувати роботу в класі на засадах особистісно–орієнтованої моделі освіти та педагогіки партнерства, яка зазначена в Концепції НУШ. У рамках цієї моделі школа максимально враховує права дитини, її здібності, потреби та інтереси. Педагогічна технологія «Щоденні 5» сприяє тому, щоб кожен учень був грамотним, багато та вдумливо читав. В результаті всі діти покращують навички читання та письма, розвивають самостійність та відповідальність.

  

Немає коментарів:

Дописати коментар