понеділок, 5 квітня 2021 р.

Ментальні карти та їх застосування

 

Використання ментальних карт

 У мережі можна знайти багато інформації про так звані ментальні карти або карти розуму. Є ще багато різних назв цього виду візуалізації. З'явився він не в освітньому середовищі вперше. Але ця форма знакової подачі інформації за дослідженнями вченим дає багато можливостей для використання і в навчанні. За допомогою інтелект карт можна показати учню структуру інформації, розмістивши її ще і в ієрархічному порядку. Такі види схем починаю використовувати у 7 класі. 
    Для створення інтелект - карт ( ментальних карт) використовую сервіс https://coggle.it. Інтерфейс на англійській мові, але працювати легко. Достатньо лише зареєструватися. Coggle є безкоштовним онлайн додатком, що підтримує спільну роботу над проектами. У цій програмі можна  розробляти зручні красиві ментальні карти. Інтерфейс програми простий, але в той же час має безліч функцій, які роблять процес створення інтелект карти неймовірно простим. Програма підтримує використання зображень, індивідуальні колірні схеми і можливість перегляду історії документа. Зберігання історії змін дозволяє  повернутися до попередніх версій створеної карти, якщо в поточній версії ви зайшли в глухий кут. Mind-map, створені в програмі Coggle, можуть експортуватися в форматі PNG або PDF.Деякі опції є платними, але і без них можна створювати хороші діаграми.
    Серед програм, що встановлюються на комп'ютері віддаю перевагу iMindMap.Але користуватися ознайомлювальною версією безкоштовно можна лише 7 днів. 
      XMind  - безкоштовна програм по створенню ментальних карт. Досить зареєструватися на сайті, заповнивши невелику форму. Після реєстрації на сайті можна викладати свої карти на однойменному інтернет-ресурс. У безкоштовної версії відсутність конвертації файлів в pdf, текстовий документ, PowerPoint, MindManager, але можна експортувати в форматі PNG. 
    Сервіс mindmeister.com має багатофункціональний інтерфейс  і  простий  у використанні. Особливістю ресурсу є можливість працювати над проектом спільно з колегами в режимі реального часу.На ній можна вмістити посилання на інші інтернет - ресурси. 

Дуже важлива умова в роботі з інтелект - картою: вони повинні постійно використовуватися в роботі на уроці. Тільки тоді вони допоможуть дітям легше вчитися, а вчителеві краще вчити. Інтелект - карта стає алгоритмом міркування і доведення, вся увага спрямована не на запам'ятовування або відтворення інформації, а на суть, роздуми, усвідомлення залежностей і зв'язків.
  Автор методу Тоні Бьюзен наголошує на тому, що Інтелект-карта не є лише одним прийомом навчання. На його думку, на основі цього методу можна створити систему навчання, яка озброїть учня найважливішим умінням – умінням самостійно здобувати знання і використовувати їх у своїй діяльності.

З чого почати?

Навчати учнів створювати інтелект карти треба поступово. На початковому етапі необхідно аналізувати вже готові зразки карт. Потім можна складати карти колективно із залученням всіх учнів класу. На наступному етапі можна запропонувати учням створити карти у групах. І лише тоді можна вже давати індивідуальні завдання додому.

Як будувати інтелект- карту

Інтелект карти можна будувати вручну, створювати колажі із заготовлених малюнків,  а також використовувати онлайн платформи, або встановлені на комп’ютері спеціальні програмні засоби. Можна також запропонувати учням доробити заготовлений і роздрукований  шаблон карти.

Побудова карти для організації діяльності учнів на  уроці




Ментальна карта  визначає цілі, мету та зміст  конкретного уроку. На карті легко побачити, що має бути вивчено на уроці, а що ще належить зробити. 

     Учень заповнює таку  карту протягом всього уроку. Можна запропонувати учням доопрацювати її вдома, додавши до неї малюнки, схеми. А заповнення лівої частини карти дозволяє провести рефлексію.  
    Пропоную переглянути презентацію до уроку алгебри у 7 класі за  темою "Рівняння з двома змінними", під час якого використовується саме такий вид карти. 






Робота з матеріалом підручника

    На цій карті показано, як можна працювати з матеріалом підручника. Спочатку учень ознайомлюється з текстом в якості виконання випереджувального домашнього завдання  і малює ментальну карту теми. У класі відбувається обговорення.  Кожен учень називає свої ключові слова, пояснює коротко, чим керувався при розміщені матеріалу на карті. Далі учні здійснюють корекцію карти, ставлять запитання один одному і виявляють труднощі у розумінні теми. Відповідають на запитання вмотивовані учні, вони ж складають план розповіді. Нарешті вчитель пояснює всі проблемні місця. 


Критерії оцінювання учнівських робіт
  • дотримання вимог технології майндмеппінг при виготовленні карти; 
  • зміст (логічність, аргументованість, цікавість, важливість, сучасність) інформації;
  • науковий рівень роботи; практичне застосування під час вивчення теми;
  • стислість, ґрунтовність інформації;
  • відповідність вимогам українського правопису.

     

Немає коментарів:

Дописати коментар